'FARDHU AIN' vs 'FARDHU KIFAYAH'
Apabila disebut perkara 'FARDHU' maka tergambarlah di benak pemikiran dan lubuk jiwa seseorang muslim itu dgn gambaran suatu ibadat yg wajid dilaksanakan oleh seseorang muslim itu kerana cinta kpd Allah.
Apabila seseorang itu mengingati Allah maka dari ingatan itulah lahirnya perbuatan ibadat kpd Allah. Perbuatan Ibadat kpd Allah yg tulus ikhlas lahirnya dari perasaan mahhabah kasih sayang di lubuk jiwa seseorang itu kpd tuhan yg menciptakan mereka yakni Allah. Tanpa wujudnya nilai kasih dilubuk jiwa seseorang itu maka nilai Ibadat mereka tidak akan smpai kemana.
Jadi, beribadat kpd Allah bukanlah semata-mata dengan rupa bentuk ibadat yang khusus seperti sembahyang, puasa, memberi zakat dan menunaikan haji semata-mata, malah setiap perbuatan dan perlakuan yg melahirkan kebaikan dan kesejahteraan utk masyarakat umum atau kepetingan org ramai juga dipanggil sebagai ibadat dan dalam istilah agama ibadat ini dikenali dgn nama 'FARDHU KIFAYAH'.
Bidang ibadat yg difardhukan ini sebenarnya amat luas, maka untuk memudahkan manusia memahami dan membezakan jenis ibadat yg mana perlu diutamakan dan yg mana lebih bernilai disisi Allah, maka perkara yang difardhukan ini dibahagikan kepada dua iaitu 'FARDHU AIN' dan 'FARDHU KIFAYAH'. FARDHU KIFAYAH adalah lebih besar nilainya di sisi Allah dan lebih diutamakan berbanding dgn 'FARDHU AIN'. Sekiranya dua fardhu ini bertembung dlm satu masa yg sama, maka fardhu KIFAYAH mesti didahulukan dan fardhu AIN dgn sendirinya gugur buat sementara waktu.
Jika tidak ada seseorang pun yg melakukan fardhu KIFAYAH dalam sesuatu kawasan maka semua orang di dlm kawasan itu akan menaggung dosa, tetapi jika terdapat hanya seorang sahaja yg melakukkan fardhu KIFAYAH di kawasan tersebut maka semua org di kawasan tersebut akan terlepas dari dosa atau kesalahan itu. Ini menunjukkan betapa besarnya nilai fardhu KIFAYAH disisi Allah berbanding dgn fardhu AIN itu.
Sebagai contoh jikalau dlm suatu daerah itu tidak terdapat seorang pun yg menolong sembahyangkan kpd seseorang jenazah itu apabila seseorang itu meninggal dunia, maka semua penduduk dalam daerah itu akan berdosa dan bersalah. Begitu juga jika di dlm sesuatu daerah itu tidak terdapat seorang pun yg menyampaikan pengajaran Allah kpd org ramai seperti yg terdapat pada khutbah jumaat , maka semua penduduk dlm daerah itu akan berdosa dan bersalah.
Tetapi apabila walaupun hanya seorang shj dari kawasan tersebut melakukkanya perkara fardhu KIFAYAH itu ,maka semua org lain di kawasan itu akan terlepas dari dosa dan kesalahan. Tetapi bagi fardhu AIN pula, andaikan seseorang itu seorang shj yg buat, maka kebaikan akan diperolehi oleh individu itu shj dan andaikata seseorang itu tidak melakukkan fardhu AIN itu maka dosa dan kesalahan itu terletak pada dirinya shj dan perkara ini tidak akan melibatkan org ramai dlm kawasan mereka seperti yg terdapat pada fardhu KIFAYAH . Inilah perkara yg membezakan di antara fardhu KIFAYAH dgn fardhu AIN.
Ibadat fardhu AIN adalah sebagai latihan utk menunaikan ibadat fardhu KIFAYAH. Fardhu AIN merupakan perantaraan utk sampai kpd maksud fardhu KIFAYAH. Tanpa latihan dlm bentuk fardhu AIN maka tidak mungkin seorang itu akan melaksanakan fardhu KIFAYAH. Fardhu AIN adalah utk diri seseorang shj. Walaupun seberapa sempurna sekali pun fardhu AIN ditunaikan ia tetap tidak melewati batas diri perseorangan, akan tetapi walaupun suatu fardhu KIFAYAH itu dipandang rendah, ia adalah utk kepentingan umum serta utk kepentingan org yg ramai.
Fardhu KIFAYAH ditunaikan sebagai khidmat bakti kpd masyarakat umum. Sebagai contoh, sembahyang lima waktu adalah ibadat fardhu AIN yg bertujuan utk menanam semangat kasih syg kpd masyarakat. Mereka-mereka yg bersembahyang adalah mereka-mereka yg mempunyai jiwa yg bersih dan suci. Mereka yg bersembahyang juga dapat melahirkan nilai kasih dan kebaikan di dlm diri mereka. Dari amalan sembahyang inilah menjadikan seseorang itu kasih kpd org lain. Orang yg mempunyai nilai kasih ini kpd manusia lainlah yg akan sanggup berbakti kpd masyarakat umum. Maka dgn sendirinya terlaksanalah amalan fardhu KIFAYAH apabila mereka sempurna melakukkan amalan fardhu AIN seperti ibadat sembahyang lima waktu yg mereka tunaikan itu.
Tanpa fardhu AIN seperti ibadat sembahyang, tidak mungkin boleh mendatangkan semangat kasih syg itu, keadaanya samalah dgn sembahyang yg tidak mempunyai roh sembahyang. Maka fardhu AIN yg ditunaikan seperti itu tidak akan sampai kpd matlamat fardhu KIFAYAH.
Maka ingatlah nama Allah serta lahirlah mahabbah kasih syg dilubuk jiwa kpd Allah dgn penuh keikhlasan sebagai asas lahirnya ibadat fardhu AIN, supaya dari amalan fardhu AIN itulah yg dapat melahirkan semangat ukhwah kasih syg yg berbahagia di dlm kehidupan seluruh umat manusia, yg menjadi matlamat utama di dlm Ibadat fardhu KIFAYAH.
Alangkah baiknya kalau tuan puan yang budiman untuk sama2 share di fb masing2 tulisan ini sebagai satu cara untuk menyebarkan ilmu yg bermanfaat ini. Terima Kasih, Moga Allah memberi rahmat dan keberkatan yg mencurah2 kpd kalian semua.
Kredit:tuan punya gambar dari sumber google
Fb:Falsafah Hikmah Al Quran
Madrasah Baitul Hikmah
Apabila disebut perkara 'FARDHU' maka tergambarlah di benak pemikiran dan lubuk jiwa seseorang muslim itu dgn gambaran suatu ibadat yg wajid dilaksanakan oleh seseorang muslim itu kerana cinta kpd Allah.
Apabila seseorang itu mengingati Allah maka dari ingatan itulah lahirnya perbuatan ibadat kpd Allah. Perbuatan Ibadat kpd Allah yg tulus ikhlas lahirnya dari perasaan mahhabah kasih sayang di lubuk jiwa seseorang itu kpd tuhan yg menciptakan mereka yakni Allah. Tanpa wujudnya nilai kasih dilubuk jiwa seseorang itu maka nilai Ibadat mereka tidak akan smpai kemana.
Jadi, beribadat kpd Allah bukanlah semata-mata dengan rupa bentuk ibadat yang khusus seperti sembahyang, puasa, memberi zakat dan menunaikan haji semata-mata, malah setiap perbuatan dan perlakuan yg melahirkan kebaikan dan kesejahteraan utk masyarakat umum atau kepetingan org ramai juga dipanggil sebagai ibadat dan dalam istilah agama ibadat ini dikenali dgn nama 'FARDHU KIFAYAH'.
Bidang ibadat yg difardhukan ini sebenarnya amat luas, maka untuk memudahkan manusia memahami dan membezakan jenis ibadat yg mana perlu diutamakan dan yg mana lebih bernilai disisi Allah, maka perkara yang difardhukan ini dibahagikan kepada dua iaitu 'FARDHU AIN' dan 'FARDHU KIFAYAH'. FARDHU KIFAYAH adalah lebih besar nilainya di sisi Allah dan lebih diutamakan berbanding dgn 'FARDHU AIN'. Sekiranya dua fardhu ini bertembung dlm satu masa yg sama, maka fardhu KIFAYAH mesti didahulukan dan fardhu AIN dgn sendirinya gugur buat sementara waktu.
Jika tidak ada seseorang pun yg melakukan fardhu KIFAYAH dalam sesuatu kawasan maka semua orang di dlm kawasan itu akan menaggung dosa, tetapi jika terdapat hanya seorang sahaja yg melakukkan fardhu KIFAYAH di kawasan tersebut maka semua org di kawasan tersebut akan terlepas dari dosa atau kesalahan itu. Ini menunjukkan betapa besarnya nilai fardhu KIFAYAH disisi Allah berbanding dgn fardhu AIN itu.
Sebagai contoh jikalau dlm suatu daerah itu tidak terdapat seorang pun yg menolong sembahyangkan kpd seseorang jenazah itu apabila seseorang itu meninggal dunia, maka semua penduduk dalam daerah itu akan berdosa dan bersalah. Begitu juga jika di dlm sesuatu daerah itu tidak terdapat seorang pun yg menyampaikan pengajaran Allah kpd org ramai seperti yg terdapat pada khutbah jumaat , maka semua penduduk dlm daerah itu akan berdosa dan bersalah.
Tetapi apabila walaupun hanya seorang shj dari kawasan tersebut melakukkanya perkara fardhu KIFAYAH itu ,maka semua org lain di kawasan itu akan terlepas dari dosa dan kesalahan. Tetapi bagi fardhu AIN pula, andaikan seseorang itu seorang shj yg buat, maka kebaikan akan diperolehi oleh individu itu shj dan andaikata seseorang itu tidak melakukkan fardhu AIN itu maka dosa dan kesalahan itu terletak pada dirinya shj dan perkara ini tidak akan melibatkan org ramai dlm kawasan mereka seperti yg terdapat pada fardhu KIFAYAH . Inilah perkara yg membezakan di antara fardhu KIFAYAH dgn fardhu AIN.
Ibadat fardhu AIN adalah sebagai latihan utk menunaikan ibadat fardhu KIFAYAH. Fardhu AIN merupakan perantaraan utk sampai kpd maksud fardhu KIFAYAH. Tanpa latihan dlm bentuk fardhu AIN maka tidak mungkin seorang itu akan melaksanakan fardhu KIFAYAH. Fardhu AIN adalah utk diri seseorang shj. Walaupun seberapa sempurna sekali pun fardhu AIN ditunaikan ia tetap tidak melewati batas diri perseorangan, akan tetapi walaupun suatu fardhu KIFAYAH itu dipandang rendah, ia adalah utk kepentingan umum serta utk kepentingan org yg ramai.
Fardhu KIFAYAH ditunaikan sebagai khidmat bakti kpd masyarakat umum. Sebagai contoh, sembahyang lima waktu adalah ibadat fardhu AIN yg bertujuan utk menanam semangat kasih syg kpd masyarakat. Mereka-mereka yg bersembahyang adalah mereka-mereka yg mempunyai jiwa yg bersih dan suci. Mereka yg bersembahyang juga dapat melahirkan nilai kasih dan kebaikan di dlm diri mereka. Dari amalan sembahyang inilah menjadikan seseorang itu kasih kpd org lain. Orang yg mempunyai nilai kasih ini kpd manusia lainlah yg akan sanggup berbakti kpd masyarakat umum. Maka dgn sendirinya terlaksanalah amalan fardhu KIFAYAH apabila mereka sempurna melakukkan amalan fardhu AIN seperti ibadat sembahyang lima waktu yg mereka tunaikan itu.
Tanpa fardhu AIN seperti ibadat sembahyang, tidak mungkin boleh mendatangkan semangat kasih syg itu, keadaanya samalah dgn sembahyang yg tidak mempunyai roh sembahyang. Maka fardhu AIN yg ditunaikan seperti itu tidak akan sampai kpd matlamat fardhu KIFAYAH.
Maka ingatlah nama Allah serta lahirlah mahabbah kasih syg dilubuk jiwa kpd Allah dgn penuh keikhlasan sebagai asas lahirnya ibadat fardhu AIN, supaya dari amalan fardhu AIN itulah yg dapat melahirkan semangat ukhwah kasih syg yg berbahagia di dlm kehidupan seluruh umat manusia, yg menjadi matlamat utama di dlm Ibadat fardhu KIFAYAH.
Alangkah baiknya kalau tuan puan yang budiman untuk sama2 share di fb masing2 tulisan ini sebagai satu cara untuk menyebarkan ilmu yg bermanfaat ini. Terima Kasih, Moga Allah memberi rahmat dan keberkatan yg mencurah2 kpd kalian semua.
Kredit:tuan punya gambar dari sumber google
Fb:Falsafah Hikmah Al Quran
Madrasah Baitul Hikmah
No comments:
Post a Comment